6 Şubat 2013

Mabel Matiz

Şıpsevdi? 
İnkar etmek?
Geçici bir heves?
Tabii ki de değil.

Uzun zamandır sınavlardan dolayı pasiflikten ölen ben, hava değişikliği ile birlikte aldığım gazı değerlendirme kararı aldım ve güzel bir geri dönüş planladım. Kendim ile ilgili kelimeleri bir yana bırakıyorum ve hızlı bir şekilde yazının esas kahramanına geliyorum. Mabel Matiz.



Türk müziğinde oldukça hızlı – kolay kolay da kimsenin yavaşlatamayacağı- bir şekilde yükselen Mabel Matiz ile yaptığım mini sohbete geçmeden önce biraz daha konuşayım. Mabel Matiz’in yeni albümü “Yaşım Çocuk” sınav dönemimde kurtarıcım oldu diyebilirim. Albümü ilk dinleyişimde birkaç tane şarkı için “albümün en iyisi bu”, “bu şarkı olmuş” dediğimi ve şarkıları sahiplenmeye doğru yola çıktığımı hatırlıyorum fakat şu anda hiçbir şarkı için bu tasvirleri kullanamıyorum. Hepsi güzel. Hepsi özel.



Yaşım Çocuk albümünde, biraz daha farklı ve bana göre daha oturmuş bir Mabel Matiz görüyoruz. Sözler, şairane ve düşündürücü iken müzik ise farkında olmadan dans ettirip, gözlerden yaş getirtebilecek cinsten... Albüm, biri cover olmak üzere 12 şarkıdan oluşuyor. Bende öne çıkan şarkıları sıralayamıyorum çünkü çok fazlalar. Dinleyin ve sevin.

Ben yavaştan susuyorum ve Mabel Matiz ile yaptığım -biraz hayat, biraz “Yaşım Çocuk”, biraz da gelecek konseptli - mini sohbeti okumaya başlıyorum. Siz de okuyun.


              


-İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi mezunusun ve kısa bir dönem de olsa mesleğini icra ettin. Ardından müzik serüveni başladı ve diş hekimliği rafa kalkmış gibi gözüküyor. Diş hekimliğine geri dönmeyi planlıyor musun?

Şimdilik düşünmüyorum ama hayat ne getirir bilinmez tabi.


-Bildiğim kadarı ile şu anda İstanbul Bilgi Üniversitesi İnsan Hakları Hukuku bölümünde yüksek lisans yapıyorsun. Bunun yanında gerek şarkıların gerekse medya aracılığıyla sosyal konulara da değiniyorsun. Bu boyutta seni en çok rahatsız eden ve değiştirmek istediğin konular nelerdir?

Sayısız şey var. İnsan hakları ihlalleri ve bunların yargıdaki karşılıkları, içler acısı mesela. Buna bir sürü şey dâhil edilebilir. Şiddetin, tecavüz ve cinsel istismar haberlerinin giderek çoğaldığı, şiddetlendiği yıllardayız. Farklılıklara tahammül azalıyor ve nefret garip bir şekilde gündelik hayatın her yerinde. En büyük sorunumuz ise ifade özgürlüğünün olmaması. Bunların iyileşmesini bütün varlığımla diliyor ve istiyorum.


-İlk albümünde şiir besteleri vardı ve bu şarkılar büyük ilgi gördü. Gelecek için bunun gibi ya da daha farklı projeler var mı kafanda? 

Şiir bestelerinden oluşan şarkıları hep çok sevmişimdir. Daha özgür sözcük ve ifadelerle kaplı olduklarından müziğin uçlarını daha da açan eserler oluyor bunlar. Şiir bestelemek hayli zor bir iş ama mümkün mertebe şiir bestesi yapmayı ve seslendirmeyi isterim.


-Seni sevenlere, senin sevdiğin şiirleri paylaşıp biraz da olsa meraklarını gidermek ister misin?

Bir sürü var tabi. Aklıma gelenlerden; Turgut Uyar: Geyikli Gece, Sinem Sal: Beynim Bir Laternadır, küçük İskender: Paris


-Ceylan Ertem ,Göksel ve Teoman olmak üzere birçok şarkıcıya şarkı verdiğini biliyoruz. Peki, bu şarkıların kime, nasıl gideceği daha önceden belirleniyor mu?

Şarkıları yazıyorum ve kime yakışacağını düşünüyor, hayal ediyorum. Dinlettiğim kişi de sever ve benimserse, seslendiriyor.


-Yeni albümün "Yaşım Çocuk"u genel olarak tanımlamak gerekirse, albüm hakkında neler söyleyebiliriz?

Yaşım Çocuk dünyayla ve kendiyle dertleri olan, bir Pop-Folk-Rock albümü. Müziğimi inşa etmemde ve onun kimyasını sağlamlaştırmamda önemli bir yapı taşı mahiyetinde bu albüm. Çok güzel enerjilerin bir araya gelmesiyle oluştu, şahane müzisyenlerle rüyalarımın stüdyosu dediğim Erekli-Tunç’ta kaydettik. Şimdi onu dünyaya bırakıyorum ve onunla dünyanın derinliklerine açılıyorum gibi hissediyorum.


-Albümün lansman konserinden sonra genel tepkiler nasıldı peki?

Lansman konseri çok eğlenceli geçti. İnsanlar şarkıları bilmemesine rağmen müziğin çok içindeydi. Alaimisema gecenin şarkısı oldu.




-"Yaşım Çocuk", "Alaimisema" ve albümün çıkış parçası "Zor Değil" şimdiden dillere dolandı diyebiliriz. Albümde bu kadar güzel şarkı varken, çıkış parçasını seçmek zorlu bir süreç miydi?

Oldukça zor oldu. Ben uzun zaman ilk videonun Yaşım Çocuk’a çekilmesinde direttim. Aşk Yok Olmaktır ve Zor Değil üzerine de uzun uzun tartışıldı ve nihayetinde Zor Değil’de karar kılındı.




-Albüm başlı başına kendini çok dinletmeyi başarsa da "Tamburu Yokuştan" ve "Alaimisema" şarkıları, beni ilk dinleyişte yakaladı ve diğer şarkılara geçmem biraz zaman aldı. Peki, senin için de bu şekilde ayrı bir yer etmiş şarkılar var mı?

Hepsinin yeri gerçekten ayrı. Aldanıyor’la özel bir ilişkimiz var diyebilirim.


-Mabel Matiz albümünde olduğu gibi Yaşım Çocuk albümündeki şarkıların isimleri de iyi düşünülmüş ve alışılagelmişliğin biraz dışında. Bunun için özel bir çalışma veya strateji uyguluyor musun?

Hayır.


-Albümde Göksel, Özge Fışkın ve Mete Özgencil'in şarkılara eşlik ettiğini duyuyoruz. Bu isimlerin kararlaştırılma aşamasını ve oldukça eğlenceli geçtiğini düşündüğüm stüdyo süreçlerini anlatır mısın? 

Albüm sürecine bütün arkadaşlarım ve müzisyen dostlarım bir şekilde dâhil oldular. Göksel, Özge ve Mete farklı zamanlarda gelip şarkılara ses verdiler, her biriyle oldukça eğlenceli güzel anlar yaşadık. Bu da şarkıların ruhuna doğrudan geçti sanırım. Aslında biraz spontane gelişti her şey, özellikle vokallerde.


-Konserlerinde cover parçaları seslendirmeyi çok sevdiğini biliyoruz ki yeni albümde de Yıldız Tilbe'den "Aşk Yok Olmaktır" yer alıyor. Bu süreç nasıl gelişti ve Yıldız Tilbe ile çalışmak nasıl bir tecrübeydi?

Albüm yapım süreci dâhilinde Yıldız’la bir araya geldik. Bizi bir konserine davet etti ve konser bitiminde görüştük. Çok tatlı ve içtendi, şarkıyı bana hediye etti. Kalbi çok güzel biri o. Aşk üzerine yazılmış en şahane şarkılardan biri bence Aşk Yok Olmaktır. Hep çok etkilenmişimdir. Bu yüzden albümde olması mutluluk verici.



-Okuduğum bir röportajında, albüme cover parçaları koymayı çok sevmediğini söylemiştin. Yine biliyoruz ki sevenlerin yaptığın cover’lara çok büyük ilgi gösteriyor. Bu ikilem için neler planlıyorsun?  

Cover yapmayı seviyorum ama şarkıları ve maziyi delik deşik etmemek gerek. Bir orta yol bulmayı planlıyorum.


-Müzik piyasasına girmende büyük rol oynayan ve yeni albümün de prodüksiyon ve tanıtımını üstlenen Engin Akıncı ile çok başarılı bir birliktelik yakaladınız. Bu ikili gelecek için neler planlıyor?

Daha büyük işler, daha büyük albümler, dünyaya dokunacak şarkılar. Hayaller, planlar çok fazla.


-Yeni albümün çıkmasıyla Türkiye çapındaki konserler de başlayacaktır diye umuyoruz. Sevenlerine güzel haberler var mı?

İlk fırsatta bir Anadolu turnesi düşünüyor ve bu şarkılarla gidebildiğimiz en uzak yerlere gitmeyi istiyoruz.


Siz sayfayı kapatmadan önce ufak bir şey daha söylemek istiyorum. Albümü alın, dinleyin ve muhakkak bir Mabel Matiz konserine gidin ve eğlenin. Son olarak da Mabel Matiz'e bu güzel sohbet için teşekkür ediyorum.



Kaan Kızılırmak

1 yorum:

  1. 1. Albümünün tadı da bir başka ama :) Yaşım çocuk albümünde klip çekilenler ayrı bir güzel diğer şarkılar ayrı bir güzel bir de Alaimisema bambaşka güzel. Kesinlikle dinlemelisiniz :) <3

    YanıtlaSil

.